وب سایت مهدیه افشاری نیا

دانشجوی دکتری تخصصی/دانشگاه کاشان

وب سایت مهدیه افشاری نیا

دانشجوی دکتری تخصصی/دانشگاه کاشان

ای نام تو بهترین سرآغاز
گذر روزها گاه آنقدر سریع است که فرصت بازگشت به عقب نگریستن را از دیده ها می گیرد... همیشه آغاز زیباست، من نیز آغاز میکنم تا نوای خفته قلبی به گوش آدمیان رسد. باشد که من نیز همدردی داشته باشم.
ایمیل ارتباطی : afshari_mahdie@@yahoo.com

خشکسالی

شنبه, ۳ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۲۷ ق.ظ

خشکسالی، اگر چه در اغلب قلمروهای آب و هوایی از مداری تا توندرا حاصل می‌گردد، اما زمینه گسترش و میدان آن به‌دلیل حساسیت سیستم‌های سینوپتیک جوی اغلب در اقالیم نیمه‌خشک و نیمه‌مرطوب نواحی معتدله و مداری اتفاق می‌افتد (صمدی بروجنی و ابراهیمی، 1389). ولی نکته مهم آن است که در هر سال، تمامی مناطق جهان درگیر خشکسالی نیستند و این به معنای عدم همزمانی وقوع خشکسالی در کلیه مناطق جهان است (صمدی بروجنی و ابراهیمی، 1389). همین امر می‌تواند فرصتی باشد که بتوان خشکسالی‌ها را در سطح جهانی مدیریت کرد و مانع از وقوع خشکسالی‌های اقتصادی و اجتماعی در سطح جهان شد. لازمه آن نیز وجود یک هماهنگی در مدیریت تولید غذا و کالا است، به‌طوری که مایحتاج مناطق درگیر خشکسالی از تولیدات مناطق دیگر تامین شود (صمدی بروجنی و ابراهیمی، 1389). درک ویژگی‌های اصلی خاک‌ها و مسیری که آن‌ها توسط فرآیندهای خاص شکل می‌گیرند اهمیت زیادی دارد(کریم‌پور ریحان و کیانیان، 1387). از این رو می‌توان گفت که در بین بلایای طبیعی متعدد تهدید کننده انسان و محیط‌زیست، خشکسالی هم از نظر فراوانی وقوع و هم از نظر میزان خسارت در رتبه اول قرار داشته تا جایی که عمده تلاش کشورها و سازمان‌های تحت مدیریت سازمان ملل، برای رفع کمبودهای غذایی جوامع مواجه با خشکسالی صرف می‌گردد (صمدی بروجنی و ابراهیمی، 1389). با توجه به ابعاد چندگانه و وسیع خشکسالی، صاحب‌نظران تعاریف مختلفی از خشکسالی ارائه کرده‌اند که به شرح زیر دسته‌بندی می‌شود (صمدی بروجنی و ابراهیمی، 1389):
خشکسالی هواشناسی، خشکسالی هیدرولوژیکی، خشکسالی کشاورزی، خشکسالی اقتصادی و اجتماعی. 
اقلیم زمین به‌وسیله عمل مقابل و پیچیده نیروهای حاکم مشخص می‌شود. علی‌رقم اینکه به‌گسترده قادریم ماهیت این نیروها را درک کنیم در بعضی موارد می‌توان آن‌ها را اندازه‌گیری کرد و ماهیت آن‌ها را از نظر جزییات فیزیکی و ریاضی مشخص کنیم. با قرار دادن همه آن‌ها در کنار هم حالت واقعی اقلیم جهانی مشخص می‌شود (کریم‌پور ریحان و همکاران، 1388).

  • مهدیه افشاری نیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی